Przewodnik po otwartej nauce

ICM UW opublikowało "Przewodnik po otwartej nauce" - publikację przybliżającą naukowcom, studentom (oraz wszystkim innym zainteresowanym osobom) kwestie związane z otwartością komunikacji i współpracy naukowej.

Autorami przewodnika są koordynatorzy projektu Creative Commons Polska: Justyna Hofmokl, Krzysztof Siewicz i Alek Tarkowski, oraz Bożena Bednarek-Michalska z biblioteki Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu i Jakub Szprot z ICM UW. Autorem wstępu do przewodnika jest Edwin Bendyk.

Przewodnik po otwartej nauce.


W przewodniku najwięcej uwagi poświęcamy działaniom na rzecz Otwartego Dostępu (Open Access) do artykułów naukowych, stanowiącego dzisiaj najbardziej rozwiniętą formę otwartej nauki. Opisane są również inne otwarte procesy: działania na rzecz otwartości treści edukacyjnych, otwartego dostępu do surowych danych badawczych, otwarty model prowadzenia badań oraz wykorzystanie w sferze nauki nowych form komunikacji sieciowej – tak zwana Nauka 2.0.

Publikację uzupełniają rekomendacje dotyczące wdrażania otwartej nauki w Polsce, dział pytań i odpowiedzi dotyczący aspektów prawnych otwartej nauki (m.in. licencji Creative Commons) oraz tłumaczenia podstawowych deklaracji otwartości w nauce.

Cieszymy się, że nasz przewodnik uzyskał poparcie Departamentu Strategii Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, którego dyrektor, Krzysztof Gulda polecił go pracownikom polskich instytucji naukowych jako dobre źródło wiedzy o otwartej nauce.

Nakład wersji drukowanej przewodnika został wyczerpany. Przewodnik nadal jest natomiast dostępny online.


Przewodnik został napisany i przygotowany w ramach projektu "Otwórz książkę", przy wsparciu udzielonym przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię, poprzez dofinansowanie ze środków Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz Norweskiego Mechanizmu Finansowego w ramach Funduszu Stypendialnego i Szkoleniowego.

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy
Odśwież

Additional information